prikkelbare_darm_syndroom

Wat is het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)
Het Prikkelbare Darm Syndroom, ofwel Irritable Bowel Syndrome (IBS), vroeger ook wel spastisch colon genoemd, is een aandoening van het spijsverterings- stelsel. PDS veroorzaakt veel stress en ongemak, maar het veroorzaakt geen permanente schade aan de darmen. PDS leidt ook niet tot ernstige ziekten, zoals kanker.

Symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom

• darmkrampen
  • buikpijn
  • winderigheid
  • opgeblazen gevoel, uitgezette buik
  • afwijkend stoelgangpatroon, zowel diarree als obstipatie kunnen voorkomen,maar er kan ook sprake zijn van afwisselend diarree én obstipatie.
  • symptomen verergeren door stress

Daarnaast treden vaak op

• misselijkheid
  • pijn in de onderrug
  • vaak moeten plassen
  • pijn tijdens vrijen
  • pijn in de dijen
  • gewichtstoename
  • ongezonde huid en haren
  • lusteloosheid

Wat verergert het Prikkelbare Darm Syndroom?

• grote maaltijden
  • gasvorming in de darmen
  • gebruik van medicijnen
  • tarwe, rogge, gerst, chocolade, melkproducten, alcohol, dranken met caffeïne, zoals koffie, thee en cola
  • stress, conflicten of emotionele uitbarstingen

Hoe ontstaat het Prikkelbare Darm Syndroom?
Het Prikkelbare Darm Syndroom ontstaat meestal na een infectie of na een stressvolle periode in je leven. De immuunfunctie is dan verlaagd waardoor de PDS zich als functionele stoornis kan ontwikkelen.
Bij PDS zijn vaak ook andere lichamelijke aandoeningen of pijnklachten aanwezig, terwijl er soms ook sprake is van psychische problemen.
Er worden bij het Prikkelbare Darm Syndroom geen anatomische afwijkingen gevonden aan de darmen, de oorzaak lijkt voor een groot deel gelegen te zijn in de reactie van het lichaam op bepaalde voedingsstoffen, toxische stoffen en stress.
De eigenlijke oorzaak van PDS, zo die al aan te wijzen is, is tot op heden onbekend. Zeer waarschijnlijk liggen er vele factoren aan ten grondslag.
Behandeling van voedselintoleranties bij PDS zijn over het algemeen effectief voor de bestrijding van PDS, een aanwijzing dat voedselintoleranties een grote rol spelen bij het Prikkelbare Darm Syndroom.

De reguliere behandeling van PDS is over het algemeen symptomatisch, de symptomen worden wat minder door middel van medicijnen, voedings- en leefstijladviezen.

Een kinesiologische behandeling met gebruikmaking van voedselallergie- en voedselintolerantiebehandeling, detoxificatie, versterking van het immuunsysteem en oplossing van eventuele onderliggende emotionele klachten biedt jou echter een erg grote kans je voorgoed te bevrijden van van je PDS klachten.