fibromyalgie_puntenWat is fibromyalgie?
Fibromyalgie is een chronische aandoening die pijn, stijfheid, en gevoeligheid van spieren, pezen en gewrichten veroorzaakt. Er is geen ontsteking, maar wel bestaat er een verhoogde gevoeligheid voor aanraking, pijnprikkels, geluid en zelfs luchtdruk. Fibromyalgie wordt ook wel weke-delenreuma genoemd.

Hoe ontstaat fibromyalgie?
Hoe fibromyalgie ontstaat is nog altijd onbekend, maar zeker is wel dat voedselallergieën mede eraan ten grondslag liggen. Fibromyalgie gaat vaak gepaard met het prikkelbare darm syndroom (PDS, IBS) en het chronisch vermoeidheids syndroom (CVS, CFS). Daarnaast treden ook de ziekte van Lyme en reumatoïde artritis nogal eens op. Voorts zouden infecties zoals met de Candida Albicans een rol spelen, maar ik denk dat infecties vooral optreden als gevolg van een verzwakt immuunsysteem als gevolg van de fibromyalgie. Ook toxische stoffen in het lichaam zouden mogelijkerwijs een rol kunnen spelen bij het ontstaan van fibromyalgie.
Vooralsnog ben ik van mening dat de oorsprong van fibromyalgie gelegen is in een slecht functioneren van het maagdarm stelsel, dit omdat fibromyalgie goed reageert op behandelingen van voedselintolerantie en voedselallergie.
Daarnaast spelen bijna altijd ook emotionele factoren een rol.
De diagnose 'fibromyalgie' wordt gesteld als tenminste elf van de achtien gevoelige punten (zie rechts) positief testen.

Symptomen van fibromyalgie

• spier- en gewrichtspijn
  • ochtendstijfheid
  • gevoelloosheid en tintelingen in armen en/of benen
  • chronische vermoeidheid
  • overgevoeligheid voor kou, vaak geassocieerd met het syndroom van Raynaud
  • hoofdpijn
  • droge mond en ogen (Sicca-syndroom)
  • chronische obstipatie (verstopping)
  • rusteloze benen (restless legs)
  • slaapstoornissen
  • verminderd korte-termijn geheugen
  • geprikkelde blaas, waardoor vaak aandrang (interstitiële cystitis)
  • buikpijn, meestal veroorzaakt door het prikkelbare darm syndroom
  • vasthouden van vocht
  • frekwente allergieën en overgevoeligheden
  • depressiviteit
  • stress
  • huiduitslag
  • menstruatiestoornissen
  • verminderd libido

De behandeling bestaat in het uitschakelen van de onderliggende voedsel- allergieën en voedselovergevoeligheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Espavo allergiebehandeling, welke over het algemeen succesvol is bij fibromyalgie.
Onderliggende emotionele factoren kunnen vlot worden opgelost met de Emotie Code, een baanbrekende nieuwe methode.