atopisch_eczeemEczeem
Eczeem (ook wel dermatis - huidontsteking genoemd) omvat een aantal huidaandoeningen met verschillende kenmerken zoals roodkleuring van de huid door een ontstekingsreactie, heftige jeuk en irritatie. De huid is doorgaans droog en schilferig, soms ontstaan er bultjes of blaren, of zwelling door een onderhuidse vochtophoping (oedeem).
De aandoening kan zich beperken tot een plekje op de huid, of in het ergste geval zich verspreiden over het hele lichaam.
Door de jeuk is men geneigd zich vaak te krabben, wat huidinfecties als gevolg kan hebben. Deze kunnen er toe leiden dat er zich littekens gaan vormen en de huid soms een 'leerachtig' uiterlijk kan krijgen.

Atopisch (constitutioneel) eczeem
De meest voorkomende en de ernstigste vorm is atopisch eczeem. Circa 80% van alle eczeemgevallen betreft atopisch eczeem. De oorzaak van atopisch eczeem is onbekend, maar er is wel sprake van een erfelijke aanleg (atopie) om allergisch te reageren op verschillende prikkels uit de omgeving.
Bij een atopisch eczeem is ook het IgE (immunoglobuline E) in het bloed verhoogd, wat er op duidt dat het eczeem een uiting is van een overgevoeligheid of allergie voor bepaalde voedingstoffen en/of ingeademde stoffen.
Deze allergie kan zich ook op andere manieren uiten, zoals door hooikoorts en/of astma.
Als er geen IgE in het bloed wordt gevonden, en er geen allergische basis voor het eczeem lijkt te bestaan, dan spreekt men van een constitutioneel eczeem.

Voorkomen
Atopisch eczeem komt veelvuldig voor, zo'n 10% van de bevolking heeft er meer of minder last van, of heeft er last van gehad. Atopisch eczeem komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen.
Atopisch eczeem ontstaat vaak op hele jonge leeftijd, maar kan eigenlijk op elke leeftijd ontstaan. Een groot aantal mensen groeit er over heen, meestal voor het 25e levensjaar. Atopisch eczeem heeft echter een terugkerend karakter, en vaak blijft deze aandoening het gehele leven bestaan.
Atopisch eczeem kan bij vlagen erger worden, zeker ook als er door veelvuldig krabben er een bacteriële infectie is opgetreden.
Dat overerving een factor van belang lijkt te zijn blijkt uit het gegeven dat een aanzienlijk deel van de directe familie van de client last kan hebben van atopisch eczeem, en/of astma en hooikoorts.

Voorkeursplaatsen voor atopisch eczeem
Bij baby's en peuters wordt atopisch eczeem ook wel dauwworm genoemd. Je ziet bij hen eczeem vooral in het gezicht optreden.
Bij kinderen en volwassenen kunnen ook elleboogsplooien en knieholten zijn aangedaan, alsmede handen, buik- en rug- en de nekstreek

Maatregelen
Ontstress jezelf. Stress en vermoeidheid zijn een van de belangrijkste factoren die atopisch eczeem kunnen verergeren. Als je van nature al stressgevoelig bent zou je kunnen denken aan meditatie of yoga om deze te verminderen.
Gebruik liever geen irriterende stoffen, zoals schoonmaakmiddelen, gewone zeep, parfums
Wees voorzichtig met water. Neem geen hete baden of douches, en baad zo kort mogelijk. Bescherm je handen bij langdurig contact met water. Dep je huid droog in plaats van deze met een handdoek droog te wrijven
Gebruik bij voorkeur materialen van katoen, vermijd wol of synthetische materialen
Zorg dat je je huid vettig houdt met huidvriendelijke ongeparfumeerde lotions en/of crêmes
Probeer je aandrang tot krabben zoveel mogelijk te onderdrukken, omdat krabben het eczeem juist verergert en aanleiding kan zijn tot het ontstaan van infecties
Houd je nagels kort, zodat de kans vermindert dat je je huid beschadigt als je je krabt
Zonlicht heeft een gunstige werking op eczeem, maar overdrijf het niet
Houd jezelf koel. Verhitting en transpireren bevorderen de eczeemklachten

Natuurgeneeskundige behandeling van atopisch eczeem
Naast de reguliere behandeling met hormoonzalven, immuunsysteemmodule- rende en immuunsysteemonderdrukkende medicijnen, teerzalf, antibiotica en jeukstillende medicijnen (antihistaminica), wordt ook regelmatig een natuurlijke behandeling van atopisch eczeem gekozen.
De natuurlijke behandeling van atopisch eczeem richt zich op de behandeling van onderliggende allergieën en intoleranties, verbetering van het energetisch systeem en versterking van de weerstand. De resultaten zijn meestal goed te noemen, de eczeemklachten verdwijnen of worden sterk in ernst verminderd.
Er worden geen medicijnen gebruikt, wel raad ik zo nu en dan aan (tijdelijk) voedingssupplementen te gebruiken.
Een natuurgeneeskundige behandeling kan plaatsvinden naast een gebruikelijke therapie.

Andere regelmatig voorkomende soorten eczeem

Contactdermatitis
Contactdermatitis is een eczeem dat ontstaat door het aanraking komen met irriterende of allergische stoffen. Wordt veelal contactallergie genoemd, hoewel die term maar een deel van de lading dekt.

Seborrhoïsch eczeem
Dit is een type eczeem, ook wel 'berg' genoemd, dat voorkomt bij baby's. Het ontstaat tussen anderhalve tot vier maanden na de geboorte op de hoofdhuid en breidt zich daarna uit naar de gezichtsplooien, rond de wenkbrauwen, nek en oksels. Het komt voor op plaatsen met veel talgklieren en uit zich als roodheid van de huid met vette gelige schilfering. Het veroorzaakt geen ongemak als jeuk. Seborrhoïsch eczeem verdwijnt over het algemeen na de leeftijd van één jaar.

Nummulair eczeem
Nummulair eczeem is een type eczeem dat op elke leeftijd kan voorkomen. De oorzaak is onbekend, mogelijk spelen irriterende stoffen, contactallergie, weersinvloeden en een droge huid een rol. Een verband met voedselallergie of astma is niet aangetoond.
Het eczeem uit zich als ronde tot ovale rode schilferende vlekken met een doorsnee van enkele millimeters tot een paar centimeter. Het komt vooral op de armen en benen voor. In de acute fase is het eczeem vaak nattend.
Nummulair eczeem veroorzaakt vaak veel jeuk. Door openkrabben van het eczeem kan er gemakkelijk een bacteriële infectie optreden met de vorming van pus en korsten.

B vitamines en eczeem
Een van de belangrijkste voedingsoorzaken voor (atopisch) eczeem is een vitamine B tekort. Gewoonlijk zijn dat de vitamines B3, B5, B6, B7 en PABA.

Vitamine B3 (niacine)
is nodig voor de hormoonproductie, detoxificatie en vormt huidsmeer (talg), hetgeen de huid tegen schadelijke invloeden beschermt. Zonder deze huidsmeer droogt de huid uit wat tot huidproblemen zoals eczeem kan leiden. Voorts helpt het bij slapeloosheid, zwakte, verwardheid en agressie.

Vitamine B3 (panthoteenzuur)
zorgt ook voor aanmaak van huidsmeer, naast de vorming van hormonen. Ook deze vitamine zorgt voor detoxificatie van het lichaam. Als je eczeem vergezeld gaat van maagklachten, hoofdpijnen, vermoeidheid of slapeloosheid, dan kun je een tekort hebben aan vitamine B5.

Vitamine B6 (pyridoxine)
zorgt voor de verwerking van aminozuren - de bouwstenen van alle eiwitten en een aantal hormonen. Als je je afwezig voelt of voortdurend humeurig bent, dan kan het dat je een vitamine B6 tekort hebt.

Vitamine B7 (biotine)
heeft vele functies waaronder het vormen van nieuwe cellen, bevordering van een goede werking van de talgklieren, en (mede) de regulering van het bloedsuikergehalte. Als je eczeem gepaard gaat met verhoogde bloedsuikers, dan kun je een vitamine B7 deficiëntie hebben.

PABA (para-aminobenzoëzuur)
is een antioxidant die vrije radicalen bestrijdt, is betrokken bij de eiwitstofwisseling en de vorming van rode bloedcellen, en zorgt voor de instandhouding van de darmflora. Als je een rode, jeukende en vlekkerige huid hebt met daarbij depressieve klachten, vermoeidheid, zenuwachtigheid en constipatie, dan zou je een tekort aan PABA kunnen hebben.

Omdat B vitaminen vergelijkbare functies hebben en ze gezamelijk hun werk doen, is het vaak het beste een een supplement te gebruiken met alle B vitamines en zonodig van een bepaalde B vitamine extra te gebruiken.