wespx

Anafylaxie

Anafylaxie is een zeer ernstige allergische reactie op voedsel, medicijnen, materialen (zoals latex) of insectenbeten, veroorzaakt door een overreactie van het immuunsysteem.
Dit gebeuren is potentieel levensbedreigend, en vereist onmiddellijk medisch ingrijpen. Een accuut levensbedreigende toestand wordt anafylactische shock genoemd.
Veel voorkomende symptomen van een anafylaxie

• Rode huiduitslag - met bultjes of blaasjes - die gewoonlijk jeukt
  • Zwelling in de keel of op andere plaatsen op het lichaam
  • Piepende, bemoeilijkte ademhaling
  • Drukkend gevoel op de borst
  • Heesheid
  • Bewustzijnsverlies
  • Slikklachten
  • Diarree, maagkrampen of overgeven
  • Rode of bleke huidskleur
  • Zwakke polsslag en een verlaagde bloeddruk

Medische behandeling

Adrenaline (epinefrine) - Dit medicijn verwijdt de luchtwegen waardoor het slachtoffer beter kan ademhalen. Het middel verhoogt ook een sterk verlaagde bloeddruk door vernauwing van de bloedvaten.
Mensen met een hoog risico op een ernstige allergische reactie hebben meestal twee kant-en-klare spuiten adrenaline (epi-pen) bij zich, waarmee ze zichzelf in noodgevallen kunnen injecteren.
De pennen zijn disposabel
Corticisteroïden - Dit zijn ontstekingsremmende medicijnen
Antihistaminica - deze medicijnen gaan de werking van histamine tegen, een chemische stof die vrijkomt bij allergische reacties en de hoofdoorzaak is van bovenstaande symptomen. Meestal worden door deze medicijnen de allergische reacties weggenomen, dan wel in belangrijke mate verminderd. Antihistaminica kunnen door een arts worden voorgeschreven, maar zijn ook zonder recept verkrijgbaar.

Allergiebehandeling

Hoewel mensen er vaak huiverig tegenover staan, is een allergie die normaliter een anafylactische reactie zou veroorzaken, heel goed te behandelen. Een anafylactische reactie blijft daardoor in het vervolg weg.